Influence of academic stressors on the stress levels of the students of the School of Industrial Engineering belonging to the Technological University of Panama

Main Article Content

Nicole Roxana Barria West
Azucena Wan
Nicole Morán
Dania Polo
Ericksa Torres
Sent: Jul 18, 2020
Published: Feb 25, 2021

Abstract

The academic stressors together with the accumulation of different tensions of the daily life of students are causing stress, which is a major problem worldwide, especially in the university environment. The objective of this research was to determine if academic overloads are the academic stressors that most influence the stress levels of students within the university environment. The study is based on an empirical analytical approach, descriptive and cross-sectional, with which the questions were established to conduct the survey from the Academic Stress Inventory (IEA), using a Likert-type response scale with 5 options. The same was applied to students belonging to the careers of the Faculty of Industrial Engineering, being 60.3% women and 39.7% men. The results showed that the most influential academic stressors in student stress were academic overload with a percentage of 18.8%, lack of time to complete academic activities with 15.7% and partial it represented 9.3%, fatigue and fatigue being the physical manifestation most presented in the students, and the emotional manifestation would be the fear of not fulfilling the obligations.

Keywords

university environment, academic stressors, stress levels.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Barria West, N., Wan, A., Morán, N., Polo, D., & Torres, E. (2021). Influence of academic stressors on the stress levels of the students of the School of Industrial Engineering belonging to the Technological University of Panama. Prisma Tecnológico, 12(1), 60-64. https://doi.org/10.33412/pri.v12.1.2798
Author Biography

Nicole Roxana Barria West, Universidad Tecnológica de Panamá

Ingeniería Industrial, actualmente labora como docente tiempo completo de la facultad de Ingeniería Industrial de la Universidad Tecnológica de Panamá y es coordinadora de la carrera de Ingeniería Industrial. Cuenta con mas 15 años de experiencia profesional como ejecutiva y gerente de ventas a nivel regional dentro de empresas multinacionales en el sector editorial. Dentro de su formación académica, podemos destacar los siguientes títulos adquiridos:

1. Post Grado en Alta gerencia de la UTP.

2. Diplomado de Habilidades Directivas por la UNAM de México.

3. Maestría en Dirección de Negocios con énfasis en Mercadeo Estratégico. (UTP) – Panamá.

4. Post Grado de Especialización en Docencia Superior (UTP) - Panamá.

5. Maestría en Docencia Superior con Especialización en Tecnología y Didáctica Educativa. (UTP) – Panamá.

6. Actualmente culminando estudios de Doctorado.

Ha sido expositora a nivel nacional e internacional, con temas relacionados con marketing y el internet de las cosas.

Forma parte del equipo desarrollador del semillero de investigación a nivel estudiantil de la Universidad Tecnológica de Panamá.

Consultora a nivel institucional para el CAB.

References

(1) E. M. y. D. Díaz, Una aproximación psicosocial al estrés escolar, Educación y educadores, 2007.
(2) B. Sandín, El estrés, Madrid: McGraw Hill, 2005.
(3) A. Barraza, «El estrés académico en los alumnos de postgrado,»2004 .[En línea]. Disponible en: http://www.psicologiacientifica.com/estres-academico-postgrado/.
(4) N. B. y. R. Mazo, «Estrés académico,» Psicología de la Universidad de Antioquía, 2011.
(5) J. Pardo, Estrés en estudiantes de educación social, 2008.
(6) D. P. y. M. M. J.F. Caldera, «Niveles de estrés y rendimiento académico en estudiantes de la carrera de psicología del Centro Universitario de los Altos, » Educación y desarrollo, 2007.
(7) I. Martín, Estrés académico en estudiantes universitarios, 2007.
(8) L. G. G. C.-P. y. J. Z. L. Feldman, Relaciones entre estrés académico, apoyo social, salud mental y rendimiento académico en estudiantes universitarios venezolanos., 2008.
(9) Alfonso Águila B, Calcines Castillo M, Monteagudo de la Guardia R, Nieves Achon Z. Estrés académico. Revisión. Rev. Edumecentro 2015;7(2):163-178.
(10) Rodriguez, M. Validación del Inventario de Estrés Académico de Polo, Hernandez y Pozo en Estudiantes Universitarios de la Comuna de Concepción. Wordpress, 12-36. 2010.
(11) QuestionPro-. Software de Encuestas. https://www.questionpro.com/blog/es/que-es-la-escala-de-likert-y-como-utilizarla/. 2017.
(12) Belkis Alfonso Águila, María Calcines Castillo, Roxana Monteagudo de la Guardia, Zaida Nieves Achon. Estrés Académico. Rev EDUMICENTRO vol.7 no.2 Santa Clara abr.-jun. 2015.